BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Menjadi yg halal utk dia

Daisypath Anniversary tickers

My besday

Daisypath Happy Birthday tickers

Hubby besday

Daisypath Happy Birthday tickers

Doakan kami yea..

klik-klik

~ Kawan² yg mengikuti blog aku ~

Sunday, February 17

sambal udang petai

eh korang makan apa cuti-cuti ni..hehe..sebenarnya aku plan nk buat nasi ayam..siap da beli salad,daun sup bagai kn semalam,tgk2 en suami pn xkeje arini..hehe..so aku prefer masak apa yg dy suka je la arini..makanya,bgn pagi td,aku siap2 basuh baju semua,pastu dera en suami :D sidai baju..haha..aku teruskan memasak dgn gigih di dapur...hasilnya,aku dpt masak sambal udang petai,ikan goreng,dgn timun aje sbgai ulam..hehe..lagipun en suami ni kalo letak petai mmg laju dy makan..lauk pn sedap kn..lagi laju la menambah..tp slalunya dy mmg laju mkn,bnyak mkn,tp badan sekeping jugak..erk
hehe ok meh aku nk kongsi sikit resepi yg aku selalu masak utk sambal udang petai ni..

bahan-bahan utk 2-3 org makan

petai 2 papan dibelah
sedikit belacan
3 ulas bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
bawang besar dipotong bulat
5 sudu cili kisar (nk pedas letak bnyk lg)
air asam jawa
udang bnyk mna pn xpe

mula2 bwg merah kecik,bwg putih,belacan ditumbuk,kemudian tumis,masukkan cili kisar td..reneh sampai naik minyak,masukkan air asam jawa,udang..masak kejap then masuk petai,bawang besar yg dipotong bulat td....perasakan dgn garam gula.. siap,bole makan..



0 cantik manis berkata: